O szkole

Przedmioty rozszerzone

27 luty 2021 Dział: Klasy z profilem rozszerzonym Napisane przez  Joanna Antecka

Biologia

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Zobaczyć, zbadać, zrozumieć…. to skuteczny sposób zgłębiania tajemnic nauki takiej jak biologia. To właśnie ta dyscyplina dostarcza najbogatszej wiedzy o różnych formach i przejawach życia. A czy Ty próbowałeś kiedyś zdefiniować życie? Czy zastanawiałeś się, kiedy i w jakich okolicznościach ono powstało? Jak różne organizmy przystosowały się do środowisk, w których bytują? W jaki sposób przekazują swoje cechy potomstwu? Jakie miejsce wśród wszystkich istot żywych zajmuje człowiek?... Te i inne tajniki życia będziesz mógł poznać w teorii i praktyce na lekcjach rozszerzonej biologii w naszej szkole.

  1. Prowadzimy zajęcia w nowoczesnej i przestronnej pracowni biologicznej, w której skład wchodzi część doświadczalna i wykładowa. Jest ona efektem modernizacji przeprowadzonej w ramach projektów „Zielona Pracownia 2018” oraz „Aktywna Tablica”.





  2. Uczymy w oparciu o różnorodne modele anatomiczne, wśród których są m.in.: model przekroju łodygi roślin dwuliściennych oraz roślin jednoliściennych, model budowy korzenia, kwiatu, liścia, modele przedstawiające ludzkie organy (serce, nerki, płuca), szkielet człowieka i innych zwierząt, a także model człowieka w fazie rozwoju płodowego. Modele te, przedstawiające struktury anatomiczne w naturalnej wielkości lub w formie powiększonej pozwalają na lepsze poznanie poszczególnych części ciała organizmów roślinnych czy zwierzęcych.


  3. W trosce o jakość i jasność przekazywanej wiedzy wykorzystujemy naturalne organy, mając na uwadze zasadę: „Nigdy nie zrozumiemy, jak funkcjonuje organizm, jeśli nie poznamy jego budowy”. Na „żywej” lekcji biologii można z bliska przyjrzeć się budowie serca, dróg oddechowych (tchawica, oskrzela), płuc, nerek oraz wykonać doświadczenie mające na celu wykrycie dwutlenku węgla w wydychanym powietrzu.


  4. Pracujemy z wykorzystaniem mikroskopów, by „zobaczyć to, co gołym okiem niewidoczne” i w ten sposób lepiej poznać i zrozumieć świat przyrody. Korzystamy z preparatów trwałych i świeżych - własnoręcznie wykonanych. Obserwacja skórki cebuli, aparatów szparkowych w skórce liścia, komórek drożdży czy ziaren pyłku wytrząsanych z pręcików różnych kwiatów - to w naszej szkole norma! A jak się ma szczęście,  to i uda się zaobserwować dafnie, oczliki i larwy owadów w pobranych wcześniej próbkach wody. Nabyte umiejętności wykonywania preparatów przydają się przyszłym laborantom, biologom i medykom.



  5. Planujemy i przeprowadzamy doświadczenia takie jak na przykład wykrywanie białek, cukrów, tłuszczy w produktach spożywczych, badamy aktywność katalazy w komórkach wątroby, badamy reakcje tropiczne roślin oraz zmianę barwy antocyjanów w zależności od pH. Izolujemy DNA z komórek cebuli oraz badamy czynności życiowe drożdży (oddychanie). Wykonujemy również obserwacje, na przykład zjawiska plazmolizy w komórkach skórki cebuli, ruch cytoplazmy w komórkach moczarki kanadyjskiej. Doświadczenia i obserwacje prowadzimy indywidualnie lub w grupach dwuosobowych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.



  6. Edukacja biologiczna nie może istnieć w oderwaniu od kontaktu z prawdziwą przyrodą. By w pełni poznać i zrozumieć zależności między budową a środowiskiem życia organizmów roślinnych czy zwierzęcych organizujemy wycieczki terenowe. Wśród wielu odwiedzanych przez nas miejsc są: Palmiarnia Miejska w Gliwicach, Śląski Ogród Botaniczny w Mikołowie, Rezerwat „Żubrowisko” w Jankowicach, ogrody  „Kapias” w Goczałkowicach. Zajęcia w terenie nie tylko wzbogacają wiedzę, ale uczą również szacunku do życia w każdym jego przejawie.



  7. Bierzemy udział w konkursach biologicznych: Regionalnym Konkursie Wiedzy o Rybactwie, w Wojewódzkim Konkursie „W świecie roślin i zwierząt”, konkursie plastycznym „Piórkiem i ołówkiem” oraz programie stypendialnym: „Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty”. To dla nas okazje zarówno do poszerzania już posiadanej wiedzy, jak i do sprawdzenia swych umiejętności.
  8. Realizujemy projekty unijne, takie jak na przykład: „Z wiedzą i doświadczeniem I”, „Z wiedzą i doświadczeniem II”, „Uczymy się nie dla  szkoły, lecz dla  siebie”, w ramach których odbywały się różnorodne, poszerzające nasze kompetencje zajęcia przeprowadzane nie tylko na terenie szkoły, ale również obejmujące wykłady na uczelniach wyższych i obozy naukowe w Beskidzie Sądeckim. Jest to wyjątkowe przeżycie, gdy podczas zajęć w terenie i podczas górskich wędrówek zobaczyć i oznaczyć można nie tylko rośliny, ale i zwierzęta.


  9. Nie tylko biologia zajmuje się badaniem otaczającej nas rzeczywistości. Nad rozwikłaniem zagadek świata przyrody pracują również naukowcy z różnych dziedzin – takich jak fizyka, chemia, geografia. Na zajęciach biologii przybliżamy więc uczniom wzajemne powiązania pomiędzy biologią a innymi naukami przyrodniczymi, jak również między biologią a edukacją zdrowotną z elementami ratownictwa medycznego. 


  10. Zapraszamy gości w ramach „Dnia Naukowego Liceum”, akcji „Biobus - Spotkanie z Biotechnologią”. Sami jesteśmy również zapraszani… Uczestniczyliśmy w „Nocy Biologów”,  Śląskim Festiwalu Nauki, seminarium i konkursie organizowanym przez Lokalną Grupę Rybacką „Żabi Kraj”. Zawsze są to spotkania z ciekawymi ludźmi, dla których odkrywanie tajemnic świata żywego i dzielenie się tymi informacjami z innymi ludźmi jest prawdziwą przyjemnością. 



Zapraszamy do zgłębiania tajników biologii w naszej szkole. Pracownia biologiczna czeka na Ciebie! Może biologia także stanie się Twoją pasją?

Nauczyciele biologii

 

Czytany 447 razy
Etykiety
Ostatnio zmieniany sobota, 13 marzec 2021 16:15

Dane kontaktowe

Zespół Szkół Ogólnokształcących
im. Jana Pawła II

ul. J. Pukowca 5

43-251 Pawłowice

tel. +48 324 722 149

faks +48 324 722 149

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.